Blog

Hoe help je je team gedijen in een snel veranderende post-covid business

3 June 2021

Deze 3 eenvoudige, (opnieuw) verbindende rituelen kunnen je daarbij helpen.

Na meer dan een jaar bijna volledig op afstand te hebben gewerkt, is digitalisering intussen sterk ingeburgerd in elk bedrijf (of laten we dat tenminste hopen…). Zelfs degenen die voor de pandemie nog niet het digitale tijdperk waren binnengetreden, werden gedwongen dat wel te doen en ervoor te zorgen dat ‘business as usual’ binnen deze nieuwe, volledig digitale wereld kon doorgaan.

Tot zover de positieve kanten van deze pandemie.

Maar door zich vooral te concentreren op tools en technologie worstelen veel bedrijven nu met het feit dat ze het belangrijkste aspect, de mensen, helemaal zijn vergeten.

En we weten allemaal dat zonder een betrokken team, tools en technologie totaal nutteloos zijn.

Hoog tijd dus om te (her)verbinden met jouw team.

Het gebruik van de volgende eenvoudige rituelen kan je helpen om jouw doelstellingen te bereiken en succesvol te navigeren in een complexe en steeds veranderende omgeving.

Ze helpen je om effectief en efficiënt samen te werken zonder snelheid en wendbaarheid te verliezen. Je kunt veranderingen stap voor stap doorvoeren, zonder de noodzaak van een plotselinge radicale reorganisatie of het plannen van een langdurig veranderingsinitiatief:

  • Begin gewoon met het identificeren van jouw grootste behoeften en selecteer een of meer praktijken die helpen.
  • Ga in jouw eigen tempo te werk, en ontwikkel jouw vaardigheden en competenties gaandeweg.

Omgaan met spanningen

Uitdagingen en kansen voor een organisatie komen aan het licht doordat mensen zich bewust worden van de redenen waarom ze spanning ervaren over bepaalde onderwerpen.

Spanning is in deze context een persoonlijke ervaring: een symptoom van dissonantie tussen iemands perceptie van een situatie, en zijn verwachtingen (of voorkeuren).

Het is dus belangrijk om aandacht te besteden voor spanningen die je ervaart in relatie tot de organisatie, de oorzaak te onderzoeken en elke uitdaging of kans die je ontdekt door te geven aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat domein.

Om hiernaar te handelen, onderzoek je wat spanning stimuleert, en beschrijf je wat er gebeurt en wat er nodig is. Soms brengt een onderzoek misvattingen aan het licht en gaat de spanning weg.

Als het zich in een ander domein van de organisatie bevindt, is het vaak voldoende om te communiceren wat er gebeurt en waarom je denkt dat het ertoe doet (het effect op de organisatie!). Laat de verantwoordelijken nadenken over wat er nodig is om van de spanning af te komen.

‘Artful’ bijdragen

Committeer je om je best te doen om te handelen en met elkaar om te gaan op een manier die effectieve samenwerking mogelijk maakt.

Dit klinkt vrij logisch, maar verborgen (persoonlijke) mechanismen kunnen dit proces saboteren als het niet expliciet wordt gemaakt.

Je kunt meer bewustzijn creëren door actief de volgende vraag te herhalen wanneer je voelt dat de samenwerking niet soepel verloopt.

“Is mijn gedrag op dit moment de grootste bijdrage die ik kan leveren aan de effectiviteit van deze samenwerking?”

 Dit kan inhouden onderbreken, bezwaar maken of zelfs afspraken verbreken.

 Door dit te doen, gaan jullie allemaal een individuele verbintenis aan om:

  • alle gemaakte afspraken actief te overwegen en op te volgen, op de best mogelijke manier, gegeven de omstandigheden
  • bewustzijn en begrip te ontwikkelen voor individuele en collectieve behoeften
  • de nodige vaardigheden te ontwikkelen
  • anderen in dit proces te steunen
  • zo nodig belemmeringen en verbetersuggesties onder de aandacht van anderen te brengen

 Voordelen van het integreren van dit ritueel in je dagelijkse manier van samenwerken

  • helpt om sterkere teams te laten groeien
  • maakt co-creatie en evolutie van overeenstemming mogelijk
  • bouwt zelfverantwoordelijkheid, integriteit en vertrouwen op
  • genereert een cultuur van wederzijdse steun en nauwe samenwerking
  • is krachtiger wanneer het door velen wordt omarmd

Evalueren en bijsturen van beslissingen

Ontwikkel en evalueer afspraken voortdurend, en pas ze aan waar nodig.

Het regelmatig herzien van gemaakte afspraken is een essentiële praktijk voor een lerende organisatie:

  • pas afspraken aan veranderende context aan
  • integreer leren om ze effectiever te maken
  • zorg ervoor dat alle overeenkomsten een geschikte evaluatiedatum hebben.

Het evalueren van afspraken kan zo simpel zijn als nagaan of een afspraak nog relevant is, en er is geen bezwaar tegen om hem te laten zoals hij is.

Afspraken worden het beste geëvalueerd tijdens terugkerende vergaderingen, maar soms is het effectiever om een speciale sessie te plannen.

Pas de frequentie aan als dat nodig is en herzie eerder als dat nodig is.

Dit ritueel kan ook door individuen gebruikt worden om hun eigen beslissingen te evalueren.

Met dank aan Chiara Marynissen voor de medewerking aan dit artikel.